درمان های جایگزین

درمان های جایگزین جراحی دیسک کمر ( واقعیت یا  عوام فریبی )

1 –  تزریق داخل کمر :تزریق ایپدروال در کاهش درد موثر می باشد. دارویی که تزریق می شود شامل ترکیبات کورتون و داروهای بی حسی  می باشد. این ترکیب باعث کاهش درد و التهاب  اطراف عصب می گردد . این روش جزء روش های قابل قبول و مورد تایید در کاهش درد می باشد. ولی به چند نکته باید توجه داشت این تزریقات هیچ نقشی در تحلیل و از بین بردن دیسک ندارد این درمان فقط نقش تسکینی و موقتی دارد و برای بیمارانی کاربرد دارد که کاندید مناسب جهت جراحی نمی باشند و یا با کاهش درد شدید آن ها دنبال خرید زمان جهت انجام فیزیو تراپی و سایر ورزش ها هستنم. دوم اینکه برای اینکه این تزریق مناسب باشد باید حتما تحت هدایت فلورسکوپی (دستگاه اشعه ایکس  “) باشد و تزریق کور در مطب بی معنی می باشد .

2 – تزریق ژل به داخل دیسک (دیسکو ژل ) در حقیقت ترکیب  این ژل الکل می باشد این روش درمانی در آمریکا مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA )  نمی باشد .

3 – تزریق اوزون : این روش نیز در آمریکا تاییدیه FDA  را ندارد

4 – لیزر ،دیاترمی ،رادیوفریکونسی بر اساس دستورالعمل Medicare   (بیمه آمریکا ) موارد فوق نه ضروری ونه موثر می باشند . و کاربردی ندارد

5 – دکومپرسیون دیسک ( تخلیه دیسک  بصورت بسته از طریق سوزن( : درمان فوق موثر نمی باشد

6 – کایروپراکتیک : هر چند کسانی که به این درمان مبادرت می کنند ادعا دارند که با این روش دیسک را جا می اندازند ! تا کنون هیچ موردی که این ادعا را بصورت علمی ثابت کرده باشد دیده نشده است . مانور های کایروپراکتیک بخصوص  در گردن می تواند خطرناک باشد و حتی موارد صدمه به نخاع در طی این مانور ها به کرات گزارش شده است .

6 – جراحی قرار دادن دیسک مصنوعی در ابتدا توسط شرکت های سازنده  تبلیغات سنگینی به نفع استفاده از دیسک های مصنوعی وجود داشت اما گذشت زمان و بررسی های علمی نشان داد که کاربرد آن بسیار محدود تر از آن چیزی است که تبلیغ می شود و در کل چندان توصیه نمی شود .