دیسک گردن

درد گردن مشکل شایعی است که بزرگسالان را در هر سن و جنسی درگیر می کند درد گردن در افراد تحصیل کرده شایع تر است شیوع دیسک گردن در جامعه حدود 34 درصد می باشد که 13 درصد از آنها دچار درد مزمن گردن می گردند ژنتیک نقش مهمی در ایجاد دیسک گردن دارد.دیسک گردن برخی از مشاغل مانند دندان پزشکان و کسانی که بار را روی سرشان حمل بسیار شایع تر است .

دیسک گردن به 3 شکل بالینی درد گردن ،درد دست و فشار بر روی نخاع بروز می کند. دردتیر کشنده از گردن به سمت دست علامت مهم دیسک گردن می باشد که می تواند همراه با احساس خواب رفتگی یا گز گز، مور مور در دست ها و کاهش قدرت دست ها همراه باشد . فشار بروی نخاغ بر اثر دیسک گردن معمولا در سنین بالای 60 سال دیده می شودو به صورت تدریجی و بی سرو صدا پیشرفت می کند علامت آن عمدتا به شکل اختلال تعادل در راه رفتن خواب رفتگی دست ها و کاهش مهارت در انجام حرکات ظریف با انگشت ها (مانند مشکل در بازو بسته کردن دکمه ها و یا تغییر دست خط می باشد ). در این حالت که فشار بر روی نخاع ایجاد میگردد جراحی تنها روش درمانی است.

در مواردی که دیسک گردن با فشار بروی عصب ها سبب درد دست  می گردد یک دوره 3 تا6 هفته ای از استراحت ومصرف دارو برای درمان توصیه می شود . استفاده از گردن بند با کاهش حرکات گردن ممگن است سبب بهبود علایم گردد در مواردی که درد به این درمان پاسخ نمی دهد صبر کردن بیشتر از 6 هفته توصیه نمی شود و بهتر است زودتر اقدام به جراحی نمود .

گردن بند بهتر است از نوع نرم باشد . نحوه بستن گردن بند بستگی به علایم بیمار دارد از آنجایی که خم کردن گردن به عقب اغلب سبب تشدید درد می گردد بیمار می تواند گردن بند را بطور برعکس (طوری که چسب ها جلوی گردن باشد )استفاده نماید  اگر بیمار با گردن بند احساس بهتر شدن پیدا نمی کند لزومی به استفاده از آن نیست از گردن بند های سخت در درمان دیسک گردن به علت اینکه سبب تضعیف عضلات گردن  می گردد نباید استفاده کرد .در هر صورت استفاده از گردن بند بیشتر از دو هفته توصیه نمی گردد . کشش در درمان دیسک گردن کاربرد چندانی ندارد باید توجه نمود که استفاده از وسایل کشش خانگی که به طور سنتی به در وصل می شدند به این علت که گردن را در حالت خم شده به عقب تحت کشش قرار می دهد ممنوعیت مصرف دارد .

ورزش های ایزو متریک گردن (فشار دادن دست به سر در 4 جهت مختلف) که در قدیم بسیار مورد توجه بود به علت افزایش فشار دیسک امروزه محبویت چندانی ندارد و به محض اینکه بیمار توانایی تحمل حرکات گردن را پیدا کرد باید به ورزش های داینامیک تبدیل شود  .

بیمار ممکن است از شنیدن صدا درگردن در هنگام حرکات گردن نگران باشد شنیدن این صداها هیچ اهمیتی ندارد و دلیل بر مشکل خاصی نیست در برخی از موارد بیماران به علت استراحت های طولانی مدت  واجتناب از فعالیت های فیزیکی از ترس شروع مجدد درد، در شرایط بد جسمی و حتی روحی قرار گرفته اند  در این حالت برنامه ی درمانی بیمار حتما باید شامل شروع و افزایش ورزش های هوازی باشد که بهترین ورزش در این حالت پیاده روی می باشد  .

بهتر است که بیمار پیاد ه روی را از سطح صاف و روی زمین شروع کند و با بهبود علئم از تردمیل استفاده کند بیمار باید از افزایش سریع سرعت تردمیل اجتناب کند . برای ایجاد بهبودی بیمار باید همکاری و شکیبایی داشته باشد چون در شروع ورزش ها ممکن است درد تشدید یابد و برای وصول نتیجه لازم است که ورزش ها مدت ها ادامه یابد . انجام ورزش های تقویت عضلات شکم (دراز نشست ) در حالی که انگشتان پشت گردن هستند به علت خم شدن شدید گردن به جلو سبب تشدید علایم می گردد و باید اجتناب شود. هیچ گونه شواهدی دال بر موثر بودن کایروپراکتیک در گردن وجود ندارد مضافا بر اینکه مانور های کایروپراکتیک  در گردن می تواند بسیار خطرناک باشد .

درمان جراحی دیسک گردن از اعمال جراحی کم خطر و با نتایج بسیار عالی میباشد.

نمایش ویدئو عمل جراحی دیسک گردن