فرسایش دیسک (دیسک سیاه)

دسامبر 16, 2015

اگر در سن سی سالگی تا این حد درد دارم وقتی پیر شدم چظور می شوم ؟

آیا این بیماری ناتوان کننده است و سرانجام من به صندلی چرخ دار ختم می شود ؟

آیا لازم است فعالیت هایم را محدود کنم ؟

آیا می توانم ورزش کنم ؟

آیا بیماری به بخش های دیگر ستون فقرات نیز منتشر می شود ؟

آیا این یک ضایعه دائم است ؟

آیا نیاز به جراحی پیدا می شود ؟

تشخیص فرسایش دیسک برای بسیاری از بیماران یک زنگ خطر است و آن را یک بیماری پیشرونده و خطرناک میدانند ولی واقعا این یک بیماری نیست و واقعا هم فرسایش نیست

فرسایش دیسک بخشی از فرایند پیری است که همه تجربه می کنیم ولی طبیعی است که همه دچار درد ستون فقرات نمی شویم

دیسک سیاه :

در مراحل اولیه فرسایش دیسک در MRI  دیسک فرسوده سیاه تر از دیسک سالم دیده می شود .برخی از بیماران  با نگرانی مراجعه می کنند و می گویند  به ما گفته شده که دیسک ما سیاه شده است اول اینکه این سیاه شدگی فقط در رنگ  تصویر MRI  است و مطلقا به معنای فساد ونابودی دیسک  نمی باشد باید توجه داشت که MRI   یک تصویر سیاه و سفید است یعنی اصولا توقع رنگ های دیگری را نباید داشته باشید و دوم اینکه این سیاه شدگی در تصویر MRI فقط به علت کاهش حجم آب دیسک است که بطور طبیعی پس از سی سالگی دیده می شود پس هر چقدر سفید شدن مو غیر طبیعی است سیاه شدن دیسک یک بیماری است .

a

علت سر در گمی بسیاری از بیماران تعاریف و توصیف های مختلفی است که برای بیماری آنان دارند . این به آن علت است که کتابهای پزشکی نیز تعاریف مختلفی برای فرسایش دیسک و علل کمر درد دارند و در مورد اینکه در چه حالتی یک دیسک فرسوده محسوب می شود توافق نظری وجود ندارد باید توجه داشت که فرسایش دیسک می تواند سبب ایجاد یا تشدید بیماری های دیگر شامل تنگی کانال نخاع و اسپوندیلولیستزیس گردد .

علل درد ناشی از دیسک

درد ناشی از دیسک به دو علت می باشد .

1 – ایجاد التهاب در فضای دیسک می تواند سبب درد در ستون فقرات یا درد های تیر کشنده از گردن به دست  یا از کمر به پاها گردد .

2 – ایجاد حرکات اضافه و نابجا در ستون فقرات ،که این در دراز مدت می تواند سبب بی ثباتی قابل ملاحظه ستون فقرات و اسپوندیلولیستزیس گردد  که این سبب درد در ستون فقرات و اسپاسم عضلات می گردد

اسپاسم عضلات مکانیسم دفاعی بدن و در جهت حفظ وضعیت ستون فقرات و جلوگیری از حرکات نابجا می باشد که خود این اسپاسم می تواند شدیدا دردناک باشد .

علائم فرسایش دیسک

درد در ستون فقرات (کمر یا گردن ): این درد وابسته به حرکت و فعالیت بوده و در برخی مواقع به شدت شعله ور می گردد پس از مدتی به همان درد خفیف تا متوسط همیشگی باز می گردد درد زمینه ای بیماران متفاوت است در برخی از بیماران این دردناچیز و در برخی ناتوان کننده است فعالیت هایی که شامل خم شدن ،بلند کردن اجسام و یا چرخیدن ستون فقرات است سبب تشدید درد می گردد .

برخی از پوزیشن ها درد را تشدید میکند مثلا دردیسک کمر درد بانشستن تشدید می بابد بیمار ممکن است در راه رفتن وضعیت بهتری نسبت به نشستن داشته باشد .

بیماران باید توجه داشته باشند که شدت درد ارتباطی با شدت صدمات ستون فقرات ندارد.  دیسک با فرسایش شدید ممکن است درد چندانی ایجاد نکند ولی دیسک با فرسایش کم میتواند عامل درد شدیدی باشد پس درد شدید حتما به منزله اینکه اتفاق بدی در ستون فقرات افتاده و یا اینکه نیاز به جراحی قطعی است نمی باشد .

هدف از درمان مشکلات فرسایش دیسک سه بخش است

1 کنترل درد

2 ورزش و باز توانی

3 تغیر نحوه زندگی