هرنی دیسک کمر

شیوع دیسک کمر حداکثر در سنین بین 24 تا 45 سال می باشد دیسک کمر در مردان کمی شایع تر از زنان می باشد فاکتورهای خطر ساز جهت ابتلا به دیسک کمر شامل مصرف سیگار، چاقی وضعیت کاری نشسته ، رانندگی طولانی مدت و کار کردن با ماشین آلات با ارتعاش بالا می باشد.

تعداد حاملگی ها بر شیوع دیسک کمر تاثیر دارد عوامل ژنتیکی مانند وزن وقدرت عضلانی در شیوع دیسک کمر مهم تر از نوع شغل بیمار می باشد.

c

برای اصطلاح فتق یا هرنی دیسک واژگان مختلفی به کار میرود مثل دیسک پاره شده دیسک برجسته ،و یا حتی سیاتیک .

در این مورد کاربرد کلمه سیاتیک یک اصطلاح رایج وکاملا غلط است سیاتیک بزرگترین عصب  پا می باشد که طبیعی است همه افراد آن را دارند در اینجا منظور علائم درد تیر کشنده یا بی حسی پا ناشی از فشار دیسک هرنی شده بروی عصب سیاتیک است . پس تمام این کلمات به یک مشکل واحد اشاره می کنند ولی این تنوع اصطلاحات باعث سردرگمی بیمار می گردد و فکر می کند که هر پزشکی برای او یک تشخیص متفاوت می گذارد .

فتق دیسک سبب دو نوع درد می گردد یک درد در ستون فقرات (کمر یا گردن ) که ناشی از اختلال در حرکات ستون فقرات یا التهاب در محل دیسک  است درد دیگر درد تیر کشنده به دست یا پا است که دراین حالت منشاء درد فشار بر عصب در اثر پارگی دیسک می باشد . باید توجه داشت که در بسیاری از موارد فتق یا پارگی دیسک سبب درد در دست یا پا ناشی از فشار برروی عصب در بیماری می گردد که سابقه درد در ستون فقرات را نداشته است یعنی مثلا کسی که سابقه کمر درد نداشته به طور ناگهانی با درد شدید پا در اثر پارگی دیسک مراجعه می کندکه این حالت نا شایع هم نیست .

شامل دو مرحله است

1 معاینه فیزکی و شرح حال

2 بررسی تصویر برداری که عمدتا MRI  است .

باید توجه داشت 30 درصد افراد سالم در MRI  اختلالات دیسک را نشان می دهند پس تشخیص دیسک فقط بر اساس MRI   نمی باشد بلکه در زمینه یک شرح حال ومعاینه و سپس مطالعه یافته های تصویر برداری است .

درمان

درمان هرنی دیسک ابتدا شامل استراحت درمان دارویی و فیزیوتراپی است. یک دوره کوتاه مدت استراحت نسبی سبب کاهش تحریک والتهاب ساختمان های درگیر می گردد این دوره شامل استراحت مطلق در بستر نمی باشد و بیشتر منظور از استراحت اجتناب از حرکاتی می باشد که سبب تشدید درد می باشد

جراحی در دو حالت ضروری است

•  بیماری که با علائم شدید فشار برروی نخاع و یا صدمه اعصاب دست یا پا مراجعه می نماید

اگر علائم بیمار به صورت اختلال کنترل ادراری و یا ضعف و بی حسی شدید دست یا پا باشد در این حالت عمل اورژانس مورد نیاز است و اتلاف وقت جهت درمان غیر جراحی بی مورد است در این حالت فرصت طلایی جهت عمل 24 ساعت است و پس از آن نتیجه عمل ممکن است دیگر بهبودی کامل نباشد .

•   بیمارانی که به درمان غیر جراحی پاسخ ندهند: اگر بیمار با تشخیص قطعی هرنی دیسک و درد در دست یا پا مراجعه نماید و به مدت 2 ماه به درمان غیر جراحی پاسخ ندهد در این مورد نیز جراحی لازم است و جراحی زودترنتایج بهتری خواهد داشت.

نقش کایروپراکتیک در درمان دیسک کمر مورد بحث است هیچ نوع شواهدی که ثابت کند کایرو پراکتیک  سبب تغییر شکل دیسک می گردد وجود ندارد.

مهم ترین عوامل خطر ساز برای ابتلا به درد مزمن در اثر دیسک کمر عبارتند از سن بالای 40 سال وضعیت تاهل (طلاق گرفته ) تصمیم به عدم برگشتن به کار و درد های طولانی مدت می باشد عواملی که با پیش آگهی خوب در جهت بهبودی از دیسک کمر همراه هستند شامل تحصیلات بالا احساس رضایت و شغل .

بهترین روش جراحی جراحی میکروسکوپیک است .

دانلود ویدئو عمل جراحی هرنی دیسک کمر