کمر درد

محل اناتومیک تولید کننده درد (ژنراتور درد ) اغلب در بیماران مبتلا به کمر درد نامشخص است درد ممکن است از چندین ساختمان اناتومیک در ستون فقرات منشا بگیرد اما تعیین دقیق منشاء درد اغلب ناممکن است .

مطالعات نشان می دهد که دیسک بین مهر ه ای عامل 10 تا 39 درصد از موارد کمر درد مزمن می باشد اگر چه شایع ترین منشا درد درناحیه خط وسط ستون فقرات صدمات عضلات و لیگامان ها هستند

درد مزمن که با تغییر وضعیت همراه باشد ناشی از دیسک یا فاسیت ها می باشد .

در سن 30 سالگی تقریبا نصف بالغین یک اپیزود از کمر درد را تجربه کرده اند اغلب حملات کمر درد کوتاه مدت هستند حدود 80 تا 90 درصدحملات کمر درد ظرف مدت 6 هفته از شروع علائم

بدون توجه به نوع درمان بهبود می یابد .

درد ستون فقرات شایع ترین عامل مراجعه به پزشک پس از سرما خوردگی می باشد .

(کودکان بسیار جوان و افراد بسیار مسن نیاز به بررسی بیشتر دارد )

عوامل خطر سازابتلا به دیسک کمر

1سابقه خانوادگی از دیسک کمر

2 مصرف سیگار

3 مشاغلی که نیاز به بلند کردن یا کشیدن مکرر اجسام سنگین داشته باشد و یا مشاغلی که نیاز به نشستن طولانی مدت داشته باشد و مشاغلی که در آنها بدن تحت ارتعاشات شدید قرار بگیرد

نکته قابل توجه این است که عامل عمده خطرساز در جهت ابتلا به دیسک کمر ژنتیک می باشد در حالی که مسایل محیطی از جمله شغل اثر خفیف تری دارد

بیشتر از 30 درصد  افرادی که سابقه کمر درد نداشته اند در  MRI  علائم دژنرسانس دیسک کمر را نشان می دهد .

ارتباطی بین کمر درد  و یافته های اتقاقی MRI  وجود ندارد

مهمترین فاکتور خطر ساز برای ایجاد کمر درد افسردگی می باشد

کمر درد  بر اساس مدت ابتلا به 3 گروه حاد (0 تا 4 هفته ) تحت اد (4 تا 12 هفته ) و مزمن (بیشتر از 12 هفته )  تقسیم می شود .

درمان کمر درد حاد

تشویق بیمار به از سرگیری فعالیت های عادی، عدم تجویز استراحت مطلق و تجویز مسکن

درمان کمر درد تحت حاد :

ورزش، مداخلات روان پزشکی به خصوص رفتاردرمانی و اصلاح محیط کار

درمان کمر درد مزمن: ورزش و اصلاح نحوه زندگی

استراحت

در حال حاضر توصیه به استراحت حداکثر برای دو روز قابل قبول می باشد استراحت بیشتر نه تنها فایده ای ندارد بلکه شرایط کلی سلامت بیمار را نیز به خطر می اندازد

استراحت مطلق سرعت بهبودی را افزایش نمی دهد و در برخی از موارد سبب تاخیر در آن می شود . هر هفته استراحت مطلق سبب 5 درصد کاهش در توده عضلانی و 1 درصد کاهش در استخوان ها می گردد بیمارانی که استراحت های طولانی مدت داشتند اند پس از یک سال از شروع بیماری نسبت به بیمارانی که استراحت طولانی مدت نداشته اند نا توان تر بود ه اند

کمربند طبی کاربرد چندانی در درمان کمر درد ندارد

فیزیو تراپی

هدف از فیزیو تراپی تقویت عضلات کمر و شکم انعطاف پذیری عضلات لگن و تنه می باشد کسانی که بیشتر از 6 ماه به علت کمر درد در سرکار حاضر نشده باشند احتمال بهبودی کمتری دارند